De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) biedt bedrijven die in de kern gezond zijn een nieuw perspectief om een niet-betaalbare schuldenlast te verminderen. Er is online veel informatie over te vinden, maar waar begint u? Om u te helpen in uw zoektocht om de WHOA in begrijpelijke taal te ontdekken hebben wij een eigen podcast gemaakt: Alles Over WHOA. Hier bespreken we wat de WHOA is en wat het u oplevert. Bent u ondernemer, financieel adviseur, juridisch professional of schuldeiser? Dan is deze podcast zeker iets voor u. In deze podcast hebben we het niet over moeilijke juridische stof, maar kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar de WHOA.
Luister aflevering 1: een introductie in de WHOA
In de eerste aflevering bespreken wij de basiselementen van een WHOA-traject. Wat houdt de WHOA in? Wanneer en waarom zet u een WHOA-traject in?
Deze podcast biedt op een levendige manier zicht op kansen en nieuwe perspectieven door de WHOA. Nadat u alle basiskennis heeft vergaard over de WHOA gaan we in de volgende afleveringen in op de details en het perspectief van alle betrokken partijen.
De inhoud van deze blog is gemaakt op basis van de eerste aflevering. Liever luisteren? Klik dan op onderstaande podcast player.
Wat is de WHOA?
De WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. De WHOA is een nieuw middel om bedrijven te helpen die met een hoge schuldenlast kampen. Deze regeling is er om ondernemingen te helpen en een nieuw perspectief te bieden. Dat kan door de onderneming te stoppen en alles netjes af te wikkelen. De WHOA is er ook om schulden te saneren, zodat het bedrijf met minder schulden en gezonder verder kan. Zo kunnen in de kern gezonde bedrijven langer blijven bestaan.
Voor wie is de WHOA?
De WHOA is er voor bedrijven die in de kern gezond zijn, maar op termijn in de problemen gaan komen met het betalen van schulden. Denk hierbij aan schulden vanuit corona of terugbetalingsverplichtingen.
Wanneer een onderneming in acute nood zit, bedoelen we situaties waarin de ondernemer het loon niet meer kan betalen en fiscale verplichtingen niet kan nakomen.
Wat houdt de WHOA in?
Als er niets gebeurt, gaat een bedrijf uiteindelijk failliet en is er sprake van enorme kapitaalvernietiging. De WHOA is opgezet om dit te voorkomen. Het doel is om het reorganiserend vermogen van bedrijven te verbeteren en zo economische activiteiten te bevorderen. Dit is geïnspireerd op chapter eleven uit Amerika.
Met de WHOA wordt er een situatie gecreëerd waarin de ondernemer in relatieve rust aan herstructurering werkt. Maken we daarmee direct een einde aan alle schulden? Nee, je kan niet zomaar alle schulden wegstrepen en verdergaan. Met de WHOA kijk je naar waar het is misgegaan.
Wat is de oorzaak van de problematiek en hoe zorg je dat dit in de toekomst niet meer gebeurt? Daarvoor maak je een operationeel herstructureringsplan of turnaround-plan. Hierin komt een goede oorzaakanalyse, waardoor je onderneming toekomstbestendig wordt.
Het verschil tussen de WHOA en een faillissement
Een faillissement vraag je als ondernemer aan als er geen toekomstperspectief meer is. Met de WHOA zorg je voor een nieuw toekomstperspectief. De onderneming gaat niet stoppen, maar kan gezonder verder. Er gaat geen slot op de deur. Met de WHOA houdt de ondernemer zelf de regie.
Bij een faillissement heeft een onderneming te maken met een curator die de beschikking overneemt. Dat is bij de WHOA niet het geval. Er komt geen andere bestuurder. Er zijn wel enkele functionarissen die benoemd kunnen worden door de rechtbank. Dit zijn de herstructureringsdeskundige en de observator.
In de praktijk is er vaak al een team van professionals bezig. Aan het eind van het traject komt er een observator die ervoor zorgt dat alle processtappen goed doorlopen zijn. U kunt deze observator een beetje vergelijken met een curator. Deze kijkt of alles volgens de regels is gegaan. Dat is ook logisch, want met de WHOA maak je inbreuk op contractuele afspraken en daar zijn regels over.
Hoe werkt de WHOA?
Meestal begint een WHOA-traject met een ondernemer die deskundigen om zich heen verzamelt. Mensen die verstand hebben van de WHOA en inzicht hebben in de onderneming. Denk hierbij aan de mensen die zicht hebben op de financiën en juridische kennis hebben.
Maar de WHOA is niet alleen een financieel of juridisch traject. Het werkt alleen ondernemers gaan nadenken over wat er fout is gegaan. Hoe gaan zij dit in de toekomst anders doen en voorkomen? Daarna begin je pas aan het financiële stuk en de afhandeling van schulden.
Voordelen voor crediteuren
Bij de WHOA zijn crediteuren uiteindelijk beter af dan bij een faillissement. Het kan wel zo zijn dat schuldeisers langer moeten wachten, minder krijgen dan waar ze nu recht op hebben of aandelen ontvangen. Hierover gaan zij samen in gesprek. Dat is allemaal vormvrij.
Het doel is dat de crediteuren en het bedrijf beter af zijn. Er is dan geen sprake van kapitaalvernietiging, machines worden doorgezet, het personeel blijft werken en het bedrijf blijft draaien. Dat is voor de Nederlandse economie veel beter.
Communicatie richting betrokkenen
Bij de WHOA is het belangrijk dat je de betrokkenen meeneemt in het verhaal. Zij moeten weten wat er speelt, heeft gespeeld en wat de plannen zijn. Kweek vertrouwen, zodat de stakeholders ook afspraken willen maken over het afbetalen van de schulden. Hierbij maak je inbreuk op contractuele afspraken en daar moet je niet lichtzinnig over denken.
De voorbereiding en communicatie zijn dus heel belangrijk voor een goed WHOA-traject. Maar als je zo’n WHOA-traject start, ontstaat er dan niet veel reuring? Je hebt kans dat opdrachtgevers zich terugtrekken. Dit is te voorkomen met een besloten procedure. Hierbij worden alleen de schuldeisers, de crediteuren, betrokken en wordt het proces verder stilgehouden.
Hoe lang duurt een WHOA-traject?
Ieder traject is anders, maar een aantal zaken zijn bij ieder WHOA-traject van belang. Dat is de informatievoorziening richting de betrokkenen, een goede oorzaakanalyse en een turnaround-plan. Dit moet gecontroleerd worden door een deskundige.
Is dit allemaal op orde? Dan kan het snel gaan. Een traject duurt langer wanneer u naar de rechtbank moet. Hier kunt u verzoeken indienen voor bepaalde voorzieningen, zoals een afkoelingsperiode en opheffingen van beslagen. Ook een dwarsliggende schuldeiser kan het proces vertragen. De WHOA is er ook om deze crediteuren te dwingen om akkoord te gaan met een voorstel, maar toch kan dit voor wat vertraging zorgen.
Een WHOA-traject duurt meestal tussen de 3 maanden en 12 maanden. Het is geheel afhankelijk van hoe vaak u naar de rechtbank moet en of de schuldeisers direct meewerken.
De voordelen van een WHOA-traject
Een groot voordeel van de WHOA is het behoud van kapitaal. Daarnaast is er geen reuring in de markt. U kunt het traject in relatieve rust voorbereiden en uitvoeren. Als u met partijen gaat praten, is er vaak veel mogelijk. Dat is heel anders dan bij een faillissement.
Ieder WHOA-traject is maatwerk, omdat iedere situatie anders is. Het belangrijkste is dat de onderneming in de kern gezond is. Dwarsliggende partijen kun je met WHOA uiteindelijk over de streep duwen zodat de onderneming doorgaat. Dat is echt veranderd met de komst van de WHOA. Enkele jaren geleden was dit nog onmogelijk.
Hoe begin je met de WHOA?
Bespreek de situatie met deskundigen zodat zij samen met u het traject aangaan. Zij kunnen u begeleiden. Informeer uzelf over de WHOA en abonneer u op onze podcast Alles Over WHOA. Wij willen graag onze kennis met u delen, u inspireren en zorgen dat het WHOA-traject efficiënt verloopt.
Sluit u aan bij ons platform: profiteer van onze kennis en netwerk
We verzamelen best practices en delen deze met elkaar. Zo gaan we samen het proces verbeteren. Bent u zelf een professional in de wereld van herstructurering? Sluit u dan aan als sponsor of herstructureringsdeskundige en deel uw ervaringen met andere professionals.

